Úvod / Zastoupení značek / WD-40
Detail značky… WD-40

WD-40

V roce 1952 tři investoři ze San Diega společně s chemikem Normem Larsonem vytvořili společnost Rocket Chemical Company, jejímž cílem bylo vyvinout řadu  antikorozních přípravků, které měly být určeny výhradně pro kosmické rakety. V roce 1953 byl vyvinut unikátní přípravek - WD-40®, který svůj název získal jednak ze své vlastnosti - vodoodpudivosti (Water Displacement) a jednak  jako čtyřicátý pokus v pořadí. Byl určen pro použití na raketách ATLAS, konkrétně k zabránění negativního působení zkondenzované vlhkosti uvnitř pláště rakety a proti korozi kovových částí.

Společnost si brzy uvědomila, že tento výrobek má dobré předpoklady i pro spotřebitelský trh, a proto se v roce 1955 po odtajnění původního projektu americkou armádou objevil také v novém aerosolovém balení a v plechovkách pro průmyslový trh.

Původního určení se univerzální mazivo WD-40® dočkalo až v roce 1959, kdy byl po provedení řady náročných testů schválen Radou pro vesmírný výzkum a vývoj jako prostředek pro ochranu kosmických raket Atlas. V témže roce použil produkt WD-40® také výrobce dopravních letadel Convair pro konzervaci části produkce svého modelu 880 (letadla musela být přechodně skladována v poušti Mojave, dokud společnost, která si je objednala, nebyla schopna za ně zaplatit).

Mimo technicko-výrobní sféru bylo univerzální mazivo WD-40® poprvé hromadně použito v roce 1961 při odstraňování katastrof způsobených hurikánem Carla, který se přehnal podél pobřeží Floridy. V rámci federální pomoci americká vláda objednala kamion produktu WD-40®, který byl použit hlavně na sanaci elektrických zařízení poškozených vodou.

WD-40® se tak poprvé významně zapisuje do vědomí americké veřejnosti. Ve stejném roce prošel WD-40® důležitou změnou. Do přípravku byla z důvodu odstranění zápachu ropných destilátů přidána jemná vůně.

V roce 1967 se v americkém tisku objevují dopisy vojáků bojujících ve Vietnamu, kteří v nich žádají své příbuzné o zaslání WD-40®. Tento přípravek se totiž pro ně stal jedinou nadějí, jak udržet svoji zbraň ve vlhkém klimatu džungle provozuschopnou. Armáda reagovala na tuto výzvu tím, že začala své vojáky vybavovat spreji WD-40®.

Když se v roce 1969 stal novým prezidentem společnosti Rocket Chemical pan J. Barry, přejmenoval společnost podle jejího úspěšného a také jediného výrobku na WD-40 Company. V té době se také změnila celá organizační struktura společnosti a začaly vznikat i zahraniční pobočky. V roce 1973 se akcie společnosti WD-40® stávají veřejně obchodovatelné v systému OTC.

V roce 1981 reaguje výrobce WD-40® na zpřísněné ekologické normy. Místo freonů je do sprejů plněn ekologický propan-butan. V roce 1985 je zřízena první zahraniční pobočka WD-40 Company v anglickém městě Milton Keynes, která je pověřena zásobováním evropského trhu.

Zatímco v roce 1965 se firma WD-40Company zbavila svého programu na výrobu chemikálií a zaměřila se pouze na univerzální mazivo WD-40®, přesně o 20 let později naopak odkoupila od firmy Reckitt & Coleman značku 3-In-One - oblíbený americký mazací olej. 3-In-One se úspěšně prodával, ale i v Evropě (Španělsko, Francie) a jeho akvizice má za cíl posílit pozici WD-40® jako vedoucího v kategorii technických maziv. Ve stejném duchu WD-40® vyvinula i prostředek TAL 5, který je prozatím testován na americkém trhu.

V současné době má společnost WD-40 Company 165 zaměstnanců s pobočkami v Kanadě, Velké Británii, Austrálii a Malajsii. Celkový roční prodej WD-40 dosáhl v roce 1997 137 milionů US$ a je distribuován do více než 150 zemí. Akcie WD-40 jsou obchodovány v systémech Nasdaq National Market System, OTC (Over the Counter) a Symbol WDFC. Akcie WD-40 vytváří stabilně roční dividendu v hodnotě 1,20 USD. Podle výzkumů veřejného mínění z roku 1993 používá WD-40 84% všech amerických domácností.

Ve střední a východní Evropě dosahuje WD-40 v poslední době vůbec nejlepších výsledků. V roce 1997 vzrostly prodeje univerzálního maziva WD-40® v této oblasti o 47,8%.